חכמת הקבלה
השאר פרטים
השאירו הודעה ונחזור אליכם בהקדם
התקשר עכשיו: 03-9220784
רב הנסתר על הגלוי
מאמרים
קטגוריות

רב הנסתר על הגלוי

 חכמת הקבלה העתיקה קיימת אלפי שנים  והשפיעה על כלל המין האנושי בגלוי ובנסתר. באלף האחרון חכמה זו הוסתרה ונשמרה לבני המעמד  האינטלקטואלי בלבד. הם סברו שעצמה כה גדולה אסור שתהיה נחלת הרבים ויש להצניעה מהטעם שקיימת האפשרות לביצוע מהלכים דרמטיים בחיי האדם ובסביבתו. כך שאותה חברה מצומצמת שעסקה בלימוד הקבלה שמרה סודה בקנאות רבה.






ראשיתה של הקבלה בת זמננו החלה בספרד ובדרום צרפת במאות 12-15 ומשם המשיכה לעיר צפת על ידי רבי יצחק לוריא  המכונה האר"י  הקדוש( ראשי תיבות האלוהי רבי יצחק).  האר"י נולד בי-ם ונפטר בצפת בשנת 1573 בגיל 40.על כל אלה בינינו המגלים עניין בעולם הקבלה לדעת שזוהי פסגת הרוחניות, המיסטיקה וחכמת האמת המוחלטת  בכל התקופות והזמנים.

המילה "קבלה" פירושה "שנתקבל" ומציינת אוצרות ידע שהועברו באדיקות מדור לדור במשך אלפי שנים.הנחת היסוד הראשונה בקבלה קובעת שאמת היא יחידה ואין בילתה ועל פיה קיימים חוקים רוחניים ברורים המשפיעים על כלל המין האנושי ללא הבדל גזע מין ודת. השנייה קובעת שלכל דבר בעולם הגשמי יש מקבילה בעולם הרוחני.אולם,  כיום אנו נחשפים לשיטות מגוונות הנותנות מענה חלקי בלבד לשאלות מהותיות בחיי האדם כגון מה ייעודי, גורלי, מטרת קיומי והדרכים להגשמה עצמית. הדרכים לראיית הנסתר כגון : אסטרולוגיה, נומרולוגיה,קריאה בכף היד ובתווי הפנים נמצאות בקבלה הקדושה חלקן גלויות וחלקן נסתרות. ספר היצירה המיוחס לאברהם אבינו (האסטרולוג הראשון) מדבר על חכמת הכוכבים ,סוד האותיות, ספירות ,יצירת האדם ועוד.. כל גדולי התורה בכל התקופות השתאו מספר היצירה שהוא חלק נכבד מהספרות הקבלית .

הקבלה מחולקת לשלושה חלקים עיקריים: קבלה עיונית, קבלה מעשית, קבלה נבואית.

קבלה עיונית

מאירה את עינינו בדרכים לחוות את מהות החיים והתחברות אל אור הבורא.מדברת על האופן  בו עלינו לחיות חיים מאושרים מלאי שמחה ותוכן. מכילה נושאים רבים, כמו הסבר על ארבע עולמות אבי"ע :אצילות,בריאה יצירה ועשיה. עשר הספירות מובאות בפירוט רב בלמידת ההקשרים הקבליים ביניהן. כל עשר הספירות מהוות את הבסיס עליה ניצבת הקבלה. הן מחוברות ביניהן בעשרים ושתיים נתיבים(כמניין האותיות בשפה העברית) ויחד יוצרים 32, בגימטרייה =לב. בא ללמדנו כי החכמה האמיתית היא חכמת הלב ולא חכמת השכל. הקבלה העיונית עוסקת  במעשה הבריאה ובהיבטים הרוחניים הקיימים בעולמות עליונים ותחתונים.

 בין הספרים העוסקים בקבלה העיונית :הזוהר הקדוש, עץ החיים וכתבי האר"י  כפי שהביאם המהרח"ו(מורנו הרב חיים ויטל) .

קבלה מעשית

קודש הקודשים שבתורת הקבלה. נחשב לתחום מסוכן ביותר ושומר נפשו יירחק. בקבלה המעשית עושים שימוש בידע העצום על מנת להשפיע מהרוחני לגשמי על אירועים המתרחשים הן בחיי הפרט והן בעולם כולו.  בקבלה המעשית עושים שימוש בשמות קודש,בשמות מלאכים כמובא בשורשי השמות לר' זכותא ובצירופים ספציפיים אחרים המסוגלים לשנות את המציאות מן הקצה אל הקצה. בתהליך מסוים,שאין זה המקום לפרטו, המקובל שקידש את עצמו לרמות גבוהות במיוחד יודע לבצע "השבעות" ומכאן לשלוט בנעשה בחיי האדם. גדול המקובלים של הדורות האחרונים ,האר"י זצ"ל קבע שבדורותינו חל איסור גורף לעסוק בקבלה מעשית הואיל ולשם כך דרושה רמה רוחנית וטהרה שלמים ומכיון שבית המקדש אינו עומד על תילו ואין לנו אפר פרה אדומה לטהר את גופינו.משכך תחום הקבלה המעשית נותר סגור וחתום. ידוע הסיפור המפורסם על הצדיק הבעל שם טוב שבצעירותו נקלע למצב מסוכן ועל מנת להימלט היה עליו לחצות נהר גועש. ראה שאין לו דרך לחצות את מימי הנהר ולהציל נפשו העלה על דעתו להשתמש בקבלה מעשית ולבטא שמות קודש שבסוד הצירופים של שם הבורא ובכך ניצל. מסופר כי למרות נשמתו הקדושה המקרה העיב עליו וייסר אותו כל חייו על שהוצרך לקבלה המעשית והוא חזר בתשובה מלאה. 

קבלה נבואית  

תחום זה ידוע כיום אך איש אינו עוסק בו בימינו. סודי הסודות שבחכמת הנסתר המביאים את האדם לרמה תודעתית עמוקה שדרכה ניתן לחזות את העתיד להתרחש עד כדי שאלת חיים. אדגיש כי אין הכוונה לחיזוי העתיד ע"י שיטות הנהוגות בימנו כגון קריאה בקלפים,קפה וכו' האסורות בתכלית בקבלה. בין העוסקים בקבלה הנבואית ניתן למצוא את ר' אברהם אבולעפיה שכתב ספרות רבה בתחום זה אך לא זכה להכרה לה היה ראוי בקרב אנשי דת במשך שנים רבות והיה דמות שנויה במחלוקת בשל העובדה ששיטותיו היו מסוכנות מאוד. הקבלה הנבואית מונה עשרות בודדות של ספרים מלאים ברעיונות קבליים המאירים שיטות לראיית הנולד.

 

לעיתים קרובות אני נדרש לסוגיה האם מותרים לימודי קבלה רק למי שמלאו לו ארבעים?התשובה היא לא! קבלה מותר ללמוד בכל גיל,על פי שלבים מוגדרים וברורים לכל גיל אך העיסוק המעשי בה אסור בתכלית למי שאינו ראוי לכך. 

מוגש בברכה

יצחק אהרון,קאש מרכז 'חכמה'.

חזרה למאמריםצרו קשרגרסת הדפסה