הרי את מקודשת
על פי ההלכה, את הקידושין, שהם אקט של קניין, ניתן לערוך בשלוש דרכים: בכסף, בשטר ובביאה( מסכת קידושין). כיום מקובל לערוך את הקידושין בשווה כסף, ולמעשה באופן בלעדי באמצעות טבעת. המנהג לקדש בטבעת, הינו מנהג עתיק יומין. בעיקרו של דבר היה די בנתינת מתנה כלשהי, אך נתפשט המנהג לקדש דווקא בטבעת. בטעם הדבר נאמרו כמה הסברים ובמאמר זה יצחק אהרון עומד על משמעות הקידושין בטבעת.
תמו ימי הרווקות והנה מגיעה לבסוף זוגיות חלומית, יפה ומלאת חיוניות. לאחר מסע כיבוש לבבות הדדי החלטתם על מיסוד הקשר. אתם מוקפים במשפחה וחברים קרובים ומוצאים עצמכם מאושרים תחת לחופה, ממלמלים מילות אהבה ובעיניים בורקות מחליפים שבועות ונדרים. החגיגות בעיצומן ואתם על גג העולם. עם תום החגיגות והתפזרות איש איש לביתו מתחילה שגרת החיים שלכם יחד. היא כבר לא רק חברה והוא מעתה בעל והדברים מקבלים משנה תוקף משמעותי ומוגדר, הן בהיבט המוסרי והן בזה החוקי- כתובה, חופה וקידושין שהם השער לעולם הנישואים( בהגדרה מקובלת גם הצורה "נישואין"). אם כן, נישואים יוצרים קשר פומבי ומחייב בין אנשים שאינם קרובי משפחה מדרגה ראשונה; לקשר הנישואים השלכות חברתיות , משפטיות ודתיות. ביהדות מעיקר הדין גבר אינו מחויב לאישה אחת ויכול לשאת מספר נשים, אך לפני כאלף שנים תוקן חרם דרבנו גרשום האוסר על גבר לשאת אישה נוספת. חרם זה התקבל על ידי קהילות אשכנז, אולם בקהילות רבות אחרות, כגון הקהילות היהודיות בתימן ובמרוקו, לא התקבל החרם. על פי ההלכה, את הקידושין, שהם אקט של קניין, ניתן לערוך בשלוש דרכים: בכסף, בשטר ובביאה( מסכת קידושין). כיום מקובל לערוך את הקידושין בשווה כסף, ולמעשה באופן בלעדי באמצעות טבעת.
טבעת הנישואין המקובלת ביותר היא טבעת זהב או כסף חלקה.מטרת העיצוב הפשוט של טבעת הקידושין ביהדות היא שהכלה תוכל להעריך נכון את שווי הטבעת. הנימוק הוא שאם הכלה תחשוב שהטבעת שווה יותר מערכה האמיתי יש חשש שרק מתוך מחשבה זו הסכימה להינשא, ויהיו אלה נישואי טעות. ישנם מספר מנהגים להגדרת קישוט כבעייתי. המחמירים ביותר אוסרים על עיטור ואפילו על חריטה ולעומתם המקלים ביותר מקפידים שהטבעת כולה תהיה עשויה מחומר אחיד ללא שיבוץ אבן יקרה, זאת גם כשיש עיצובים בטבעת. יש הנוהגים ,על פי הקבלה, לתת טבעת קידושין עשויה כסף שצורתה עגולה מבפנים ורבועה בהיקפה החיצוני. השימוש בכסף נעשה משום שהוא מסמל את ספירת החסד. המנהג לקדש בטבעת, הינו מנהג עתיק יומין. בעיקרו של דבר היה די בנתינת מתנה כלשהי, אך נתפשט המנהג לקדש דווקא בטבעת. בטעם הדבר נאמרו כמה הסברים, אם כדי שיהיה לאישה זיכרון תמידי שהיא נשואה, בכך שלעולם תהיה טבעת ענודה על אצבעה. או כדי שהנתינה לאישה תהיה שלמה, כי מתוך שלבעל אין שימוש בטבעת הנמצאת ביד אשתו, הרי שאין לו שום חלק בחפץ שבו נעשים הקידושין. אומנם על פי תורת קבלה וחסידות, יש לטבעת, לצורתה, לשימושה ולשמה קשר מהותי עם פעולת הנישואין.
משמעות קוטבית
ה"טבעת" מסמלת שני דברים, בעלי משמעות קוטבית: צורת הטבעת - עגולה, ובכך היא רומזת לדרגה רוחנית עליונה שמעל העולם, שכן באור האלוקי הפועל בעולם קיימות שתי דרגות: הראשון נקרא "ממלא כל עלמין" – כוח אלוקי המדוד ומותאם לפי מידת האדם והעולם, וחודר בתוכם ומחיה אותם , ומשום כך נקרא גם "אור פנימי". השני נקרא "סובב כל עלמין" – כוח אלוקי הנעלה מהעולם, ולכן אין הוא בר תפיסה, ומשום כך מכונה הוא "אור מקיף", כי אף שנמצא הוא בכל מקום, מכל מקום להיות שלא ניתן לקלטו ולתפסו הרי הוא כביכול מרוחק מהבריאה – "מקיף" אותה. הטבעת רומזת בצורתה העגולה לשתי הדרגות: דבר מעוגל אין לו קצה וסוף, והוא רומז על כוחו האלוקי האין סופי והלא מוגבל של ה'. כמו כן, עיגול מסמל את העובדה שהכוח האלוקי סובב ומקיף את העולם. מאידך, הטבעת בשימושה היומיומי הינה "לבוש" על האצבע, ומבואר בחסידות ש"לבוש" המותאם על-פי מידתו של האדם, רומז דווקא לדרגה רוחנית המותאמת לערך האדם, דרגה השייכת לעולם, הדרגה הראשונה. גם השם "טבעת" - מלשון טבע, רומז לדרגה האלוקית השייכת לדרגת העולם.
קידושין – פעולות קוטביות
למעשה, ענידת הטבעת עם הסמליות הכפולה שלה מסמלת את שתי הפעולות הקוטביות הנפעלות בקידושין : התאחדות של זיווג גופני של הבעל והאישה - שזה רמוז בשם "טבעת" (טבע העולם, גשמיות) ובשימוש הטבעת - "לבוש" : דרגה המותאמת להתאחדות הרובד הרוחני-נשמתי של הבעל והאישה, והמשכת כוחות אלוקיים שמעל הטבע - שזה רמוז בצורת הטבעת :עיגול, דרגה שמעל העולם. שתי הפעולות הקוטביות הנ"ל רמוזות בטבעת אחת, כדי להורות שיש לחבר ולמזג בין שני הרבדים יחד, התאחדות הגוף והנשמה, שכן בכל אחד מהם קיים יתרון, והשלמות באה דווקא מתוך שילובם יחד. בחכמת הקבלה ישנן דרכים בחונות ומדויקות לבדיקת גורל הזיווג ומתוך כך לדעת האם הקשר הזוגי מוצלח או פניו לכישלון. לכן, לכל מי שהזוגיות שלו מעורערת, ויש בה ריבים ומכשולים או למי שעדיין לא מצא את זיווגו אמליץ לפנות לייעוץ מחכמת הקבלה לקבלת תשובות ופתרונות. לסיכום, מערכת יחסים סימטרית הנשענת על שיתוף פעולה פורה ודאגה הדדית למיצוי צרכים ולהשלמה של בן הזוג, מבטאת יצירת כלי רוחני משותף (גבר=אור חכמה אישה=כלי בינה). כך שדווקא איחוד רוחני בין יסודות נפרדים וקוטביים המצויים בטבעת ומרמזים על -זכר ונקבה שהם שונים ביסודם, הוא שיוצר הרמוניה. וכשהם מתאחדים, מתגלה ביניהם הכוח העליון במלא תפארתו.
מוגש בברכה
יצחק אהרון , ראש מרכז 'חכמה'.