לא תוכל אדם לדעת סוד המזלות
חכמת הקבלה גורסת שתכלית ביאתו של האדם לעולם, היא לממש את התפקיד הרוחני שהוטל על נשמתו. לכל אדם נקבע תפקיד ייחודי, בהתאם לתיקון שעליו לעבור במסע חייו. יצחק אהרוןמלמד על סוד המזלות.
לכל נשמה תפקיד ייחודי ומוגדר ולפיכך לכל אדם יעוד, משימה ומסלול חיים מלא בניסיונות, שהינם מנת חלקו הבלעדית ובעיקרם שונים משל חברו. בהתבוננות פשוטה נראה כי לכל אדם תכונות אופי ייחודיות שאיתן הוא אמור להתמודד , לטוב ולרע, עם הקשיים , השמחות, הכישלונות וההצלחות בחייו. יש אדם כעסן, ולעומתו, חברו רגוע ושליו. כך גם מצויים בעלי לב טוב לעומת בעלי לב רע. יש אדם שרכילות מציפה אותו עונג ומסבה לו נחת רוח ותחושת עליונות מדומה ולעומתו נמצא אדם שלשון הרע גורמת לו חוסר נחת עד כדי הימנעות יוצאת דופן. אף המצבים השונים בחיי האדם כגון: עניות או עשירות משתנים כהרף עין ומתאפיינים במדרגות שונות של ניסיונות. יש מי שמצליח להתעשר כהוגן ויש מי שיורד מנכסיו, יש מי שמחלה קשה ,לא עלינו, פוקדת ומייסרת אותו ויש מי ששגרת חייו אינה מופרת מחמת בריאות לקויה. האר"י מלמד כי התפקיד הרוחני המוטל על נשמה מסוימת אינו קשור כלל לחטאים או מעשים רעים בחיים אלו ושורשם נעוץ בחיים קודמים, קרי, גלגולי נשמות. עת ייסורים פוקדים את אדם חשוב לבחון לעומק את סיבתם ובדרך זו אף למצוא מזור לכאב. לנו, בני האדם, אין כל מושג " בחשבונות שמים" וידיעותינו הדלות מוכיחות כי לא נדע באמת מדוע לפלוני חיים של אושר ועושר ועל אלמוני להתמודד עם חיים של מחסור, הזדקקות ושיעורים קשים בשפלות הרוח.
משכך, חכמת הקבלה מלמדת כי קיימת סיבה שורשית לכל מה שקורה איתנו בחיים האלה. נושאים כדוגמת עיכובים במזל הזיווג, קשיים בפרנסה, קושי להיפקד להריון, מחלות, כישלונות ולעומתם הצלחות אינם קורים סתם כך ללא סיבה ומסובב וכי יש לייחס חשיבות מכרעת לכל הפרעה בקצב זרימת החיים. חכמי קבלה לימדו כי קיימים חוקים וסדרים מדויקים להפליא במערכת הבריאה ובעיקר איך ניתן לשנות ולנווט את מהלך העניינים כך שנוכל להיות במצב אקטיבי משפיע ולא במצב פסיבי מושפע בלבד. חשוב שנדע שבתנ"ך מופיע המזל פעם יחידה, ודווקא לא בהקשר טוב. על יאשיהו המלך מסופר בספר מלכים: "וְהִשְׁבִּית אֶת הַכְּמָרִים אֲשֶׁר נָתְנוּ מַלְכֵי יְהוּדָה... וְאֶת הַמְקַטְּרִים לַבַּעַל לַשֶּׁמֶשׁ וְלַיָּרֵחַ וְלַמַּזָּלוֹת וּלְכֹל צְבָא הַשָּׁמָיִם". המזלות האמורים כאן הם כוכבים בולטים או קבוצות כוכבים, שלהם היו עובדי העבודה הזרה מקריבים ומנסכים (ייתכן שמופיעים המזלות פעם נוספת בתנ"ך, במשמע קרוב, תוך חילופי העיצורים ל' ו-ר'. כך נאמר באיוב, בפסוקים המתארים את נפלאות הטבע: "הֲתֹצִיא מַזָּרוֹת בְּעִתּוֹ וְעַיִשׁ עַל בָּנֶיהָ תַנְחֵם, הֲיָדַעְתָּ חֻקּוֹת שָׁמָיִם אִם תָּשִׂים מִשְׁטָרוֹ בָאָרֶץ".
גם בלשון חז"ל פירוש המילה "מזל" היה קבוצת כוכבים, אך אט אט התלווה לו המשמע החדש המוכר לנו, שעניינו קביעת עתידותיו של האדם, לשבט או לחסד – וזאת על פי התפיסה הרווחת שלפיה בכוחם של הכוכבים והמזלות להשפיע על הזמנים והמאורעות .מי מאיתנו לא עומד נפעם ומשתומם לנוכח תהפוכות החיים ושואל מיהו ומהו אותו כוח עצום ומסתורי שגורם לנו לנהוג באופן מסוים שלאחריו עולות וצצות קושיות כמו איך יכולתי לעשות טעות כזאת? למה זה קורה לי ? מדוע דווקא עכשיו? האם הגורל עיוור? חשוב שנדע כי התבנית הבסיסית של תהלוכת גלגלי הגורל היא בלתי ניתנת להיפוך ונקבעה מראש טרם הולדת האדם, אך יחד עם זאת ניתנה לאדם אפשרות בחירה וחופש פעולה נרחבים לשנות ולהשפיע על כוח מזלו כל זאת מעצם היותו "נזר הבריאה" ככתוב: " "הכול צפוי והרשות נתונה לאדם במעשה....הכול בידי שמים חוץ מיראת שמים" (זוהר, תיקונים,ב ',צח). חכמת הקבלה מלמדת כי מרבית המקרים שבהם האדם מתלונן על כישלונות , קשיים ומשברים בפרנסה ובזיווג, נובעים בהכרח מכוח מזל נמוך וגורל קשה או לעיתים אף מהקרנה שלילית של עין רעה מצד הסביבה, עניין שאין להקל בו ראש ומחייב התייחסות מידית ללא כל שהות. לעומת זאת קיימים מקרים שבהם האדם מתלונן כי גורלו לא שפר עליו וכי איתרע מזלו אך הם נעוצים בחוסר הבנה בסיסית כי קוצר ראיה רוחנית, חוסר סבלנות, רדיפה אחר פתרונות קסם מהירים וחוסר שמירה על הלשון הם אלה המהווים את כוח ההתנגדות הפועל כמסך עבה, המונע מבעד האדם להשתמש בכלים הנפלאים העומדים לרשותו ושבעזרתם הוא יוכל לחולל מפנה משמעותי במזלו. מזלו של האדם משתנה כל הזמן והחיבור בין גורל ומזל מוביל לשאלה האם יש מזל לישראל? קרי, האם העם היהודי נתון להשפעות הכוכבים במובן האסטרולוגי או שמא מזלנו יורד אלינו ממקור השפע העליון, אמנם עובר דרך הכוכבים אך אינו יונק חיותו מהם והוא עובר דרכם בדרך מעבר בלבד ומשפיע על האדם. חז"ל כבר ענו על שאלה זו וקבעו כי "ישראל הוא מעל למזל" וכי "אין מזל לישראל". כלומר, על פי התפישה היהודית לא תיתכן מציאות שבה יהודי מקבל את מזלו מגרמי השמים ולכן מזלו תלוי במעשיו ובהנהגותיו. כלומר, על פי התפישה הקבלית אדם יכול באופן מובהק לשנות את מזלו מקצה לקצה אם רק יבחר בכך אך לשם כך עליו לדעת מהן הדרכים הנכונות לו וכיצד עליו לפעול על מנת לשנות. כל אלה מובאים בחכמת הקבלה ומי שיפעל על פי ההוראות המובאות בה ימצא שפע ברכה בכל מעשי ידיו.
מוגש בברכה
יצחק אהרון, ראש מרכז 'חכמה'.