ילדים זה שמחה
מבין כול הדברים החשובים באמת , אין לך יקר יותר מילדיך. הם אלה אשר ממלאים את חייך ומעניקים לך את טעם החיים ממש. ולכן לא פלא ששאלות כדוגמת כיצד אוכל להכיר את ילדיי טוב יותר? איך אוכל להקל על חייהם? היש בכוחה של קבלה לסייע לי לזהות את הכוחות הרדיקליים המשפיעים על מהלך חייהם ואיך אדע לתעל אותם לדרך הנכונה? מופנות אליי בכול הזדמנות . החל מפגישות ייעוץ, דרך שיחה אינטימית בין חברים וכלה בהרצאות גדולות . לכן החלטתי להרים את הכפפה ולתת לכם ההורים דרך קלה ופשוטה אשר תעניק לכם זווית הסתכלות נוספת על ילדיכם. יובן כי אין בנאמר כדי להוות קביעה מוחלטת ואכסיומית וכי דבריי המובאים להלן הינם בגדר המלצה בלבד. לשם הרחבת היריעה בנושא יש לפנות לאדם הבקיא בתחום שידע לסייע ולכוון אתכם נכונה. מבלי להכנס לפרטים עמוקים, אציין כי יום הלידה מייצג בין השאר את החלק הבסיסי הבונה את האישיות. וחודש הלידה מייצג את הרבדים העמוקים והעדינים ביותר : את הבעיות, את הילדות, את המטענים התת-הכרתיים אשר יהיה על ילדינו להתמודד עימם רגשית.
במאמר הבא נעמוד על המאפיינים וההדגשים של ילדיכם לפי חודש הלידה. לנוחיותכם, הדברים להלן הומרו מחודשים עבריים לחודשים לועזיים אך תוכנם נשאר אוטנטי ונאמן למקורות .
חודש 1 ( ינואר)
מסמל את " האני" הפרטי ואת הצורך העמוק לביטוי עצמי באופן ייחודי. מדובר על ילד אינדיבידואליסט ויוצא דופן מאחיו. מחד גיסא, ייתכן מאוד כי בתא המשפחתי נוצרה הפלייה בין הילדים ולכן הוא יחוש בדידות וסגירות. מאידך יכולה גם להיות תמונה הפוכה: הדגשת עצם ייחודו עד כדי מחנק, מה שעלול ליצור אצלו בעתיד קושי ביחסים במסגרות חברתיות ואף תחושת תסכול בזוגיות. כל זאת בגין מבנה נפשו הדורש עצמאות רחבה וקושי ניכר בשיתוף פעולה( בעיקר כשמדובר בילד בכור) על ההורים לדעת כי זהו ילד שונה החש עצמו שונה מאחרים. רגיש, פגיע, מופנם ואיטליגנט. לכן אין להסתיר ממנו את שמתרחש בחיי הבית ואין להפלות בינו ובין אחיו. יש להרגילו לעבודת צוות ולפתח אצלו את תחושת הביטחון העצמי. בשל נפשו הרכה לא מומלץ להפעיל עליו לחץ חינוכי. על ההורים לזהות את כישרונותיו ולסייע לו לפתח את האיכויות הטמונות בו. לרוב מדובר על ילד עם נטייה לאומנות ( ציור, נגינה וכד').
חודש 2 (פברואר)
מסמל את התקשורת הטובה והיכולת להסתדר היטב במסגרות חברתיות. מדובר על ילד המצוי במצב רגשי דואלי, לדוגמה: ייתכן כי בחיי המשפחה הוא מקבל יחס טוב ואוהד ובביה"ס ההתייחסות אליו שונה. יתכן כי במסגרות מסויימות יחוש חזק ובטוח ובמסגרות אחרות יחוש חלש ופגיע. חודש זה מעיד על מסגרות חצויות ובעיות רגשיות. עלול להיות ילד להורים גרושים, פרודים או מסוכסכים, דבר שעלול להקרין באופן הרסני על יחסיו עם המין. עלול למצוא עצמו "נודד" בין בתים או בין מצבים בלתי שגרתיים . בתא המשפחתי עלול להרגיש בעל חשיבות פחותה, כזה שנמצא בעדיפות נמוכה. זקוק לתשומת לב רבה ולחיזוקים נפשיים. באם מדובר בילד בכור על ההורים לדעת כי הוא עלול להיות קנאי מאוד ,מלא תיסכולים עד כדי הפניית אצבע מאשימה כלפיי הוריו על חוסר בתשומת לב. עשוי לנהוג בנחמדות מאולצת ובמניפולטיביות על מנת להשיג תשומת לב ויחס חם. זכרו כי מדובר בילד רגיש מאוד הזקוק לתמיכה, לעידוד ולדחיפה כדי שירגיש בטוח להוציא החוצה את מהותו האמיתית.
חודש 3 (מרס)
מסמל את היצירה והעשייה. ילדים בעלי שמחת חיים הנזקקים למרחב גדול כדי לבטא את מהותם הפנימית. בביה"ס יסלדו מלימודים רגילים עם קושי ללמוד דברים בע"פ. אינם סובלים שיגרה חונקת ועלולים להיות מתוסכלים ממערכת חינוך דורשת ותובענית. זהו חודש המייצג את קסם הילדות, המון חן ורעננות ולכן ילידי חודש זה שואפים לחוות את ילדותם עד תום. באם מדובר בילד אמצעי במשפחה או אז הוא יהיה מפונק, חסר סבלנות עם נטייה לתחושת "מגיע לי הכל". הואיל ובתוך תוכם הם חשים שהכל צריך להגיע בקלות וללא מאמץ מצידם. על ההורים להרגיל את הילד, בעדינות כמובן, למחויבות ולאחריות על מעשיו. זכרו כי מדובר בילד נצחי השואף לחיי חופש ולחדוות הילדות. לפיכך יש לנהוג בו ברגישות אך באסרטיביות.
חודש 4 (אפריל)
חודש המסמל באופן מובהק מסגרות נוקשות ותכתיבים. ייתכן כי מדובר בבית מסורתי עם כללים וערכים ברורים או לחילופין דמות ההורה כוחנית וסמכותית, ייתכן מתוך ציפיית ההורה כי הילד ימשיך את דרכו. על ההורה לדעת כי קיימת אפשרות סבירה מאוד כי הילד ירצה להביע את עצמו בדרכו הייחודית ויישאף לעשייה ולעיסוק שונים. אל לו להורה להפעיל לחץ ולכפות את דעתו. זהו ילד השבוי במסגרות ולפיכך יוכל להיות שמרן ו"מרובע" או להפך : הוא עלול להתמרד כנגד כל השלטת מסגרת מחייבת ולהיות מרדן כפייתי עד כדי התכנסות פנימית ובמקרים קיצוניים עד דיכאון. טיפ להורים: דברו אל ילדיכם בגובה העיניים ללא משוא פנים ובשפה ברורה. ותרו על הסברים בסגנון " כי ככה זה" או " כולם עושים כך". נמקו את השקפת עולמכם על מנת להשיג שיתוף פעולה והבנה מלאה מצדו של הילד. זכרו כי מדובר בילד שעלול לסבול מביטחון עצמי ירוד ולכן הכינו אותו לכך שמסגרות עשויות להיות דבר מועיל זה בהחלט יסייע לו בהמשך חייו. ניתוקים וסיומות עלולים להיות מוטיב מרכזי וחוזר בחייו של הילד , אין לראות בכך עניין שלילי אלא הזדמנות להתחלות חדשות.
חודש 5 (מאי)
יליד חודש זה הינו סקרן מטבעו עם רצון עז לתקשורת עם הסביבה. חברותי, דברן גדול שאינו מתעייף מלפטפט. כבר מגיל צעכיר ישאל שאלות וידרוש תשובות. בעל אינטיליגנציה מפותחת עם צורך עז לתשומת לב. ישאף להימצא במרכז העיניינים ולהשפיע עליהם. בכל אירוע יהיה המסמר המרכזי. חסר מנוחה ומבולבל. עלול להתפזר לתחומי עניין רבים ולפזר אנרגיה מיותרת. בלימודים יגלה סקרנות רק במקצועות המעניינים אותו. בגיל נעורים עלול להגיע לקונפליקטים ולמריבות עם ההורים ולהעדיף את חיי החברה על חיי הבית. הורים שימו לב קיבלתם ילד עם "מנוע" רוחני אדיר, היו סבלניים כלפיו ונווטו אותו למצויינות בתחומי העניין שלו. אחד האלמנטים הבולטים בחודש זה הוא הנטייה לפרסום ולחשיפה.
חודש 6 (יוני)
חודש המסמל רגישות, עדינות והרמוניה. בעבור ילידי חודש זה התא המשפחתי מסמל מרכז כובד ובטחון. רגישים מאוד למה שאחרים אומרים וחושבים עליהם ולפיכך יהיו פגיעים עם קושי ניכר בקבלת ביקורת , אפילו אם היא בונה. כל ניסיון למתוח ביקורת עלול להיתקל בהתנגדות ובעויינות הואיל ומדובר בילד ביקורתי ומחמיר עם סביבתו וביתר מידה עם עצמו. בעל חוש צדק מפותח עם טוב לב ואמפתיה. הורים דעו כי ילדיכם מעצם טבעו ורגישותו דורש חיזוקים חיוביים ומילה טובה. הוא יעשה הכל כדי למצוא חן ולרצות את סביבתו. אל תתנו לו את ההרגשה כי אינכם שבעי רצון ממנו. גלו כלפיו אורך רוח והטביעו בנפשו את הרצון להגשים את עצמו ולא לבטל את זהותו האמיתית.
חודש 7 (יולי)
חודש זה מבטא במהותו קשיים רבים העלולים להתבטא בבילבולים, כעסים, הסתגרות , חוסר בביטחון עצמי עד כדי חוסר זהות . מדובר בילד שכנראה גדל בבית שהוריו מבולבלים ומתוסכלים עם קשיים ניכרים בתקשורת הבין אישית. מה שעלול להוביל לגירושין ולפירוד. ייתכן מאוד מתוך בעיות פרנסה ומצב כלכלי קשה וקושי במציאת מסגרת קבועה ובית יציב. סיטואציה שכזו עלולה לגרום ללחץ ולחסכים רגשיים משמעותיים בנפשו של הילד. על ההורים לדעת כי הילד רגיש מאוד לעצמו ולזהותו העצמית. הוא עלול להיקלע לבילבולים, לאובדן דרך ולהזידקקות תדירה לעצות אחרים. דעו כי ילדיכם שונה מאחרים וזהו ייחודו. במרוצת השנים הוא יפתח נטייה טבעית לאומנות, רוחניות ומיסטיקה. כבר מגיל צעיר יהרהר על משמעות החיים ויחפש במה להאמין. גיל הבגרות עלול להיות מאופיין בהתלבטויות רבות ובחיפושים.
חודש 8 (אוגוסט)
מבטא כוחניות, עקשנות ועוצמה. ילידי חודש זה עלולים להיות שתלטניים ולהימצא במאבקי כוחות עם אחיהם וחבריהם. דפוס התנהגות שכזה עלול להצביע על כוחניות רבה או לחילופין על רגישות נפשית המתפרשת כחולשה. החודש מסמל מחזוריות אינסופית וזרימה מתמדת ולפיכך תיתכנה שתי צורות חיים משפחתיות. הראשונה : מי שבילדותו חווה מצוקה נפשית וקשיחות יתרה מצד ההורים -במיקרים קיצוניים עד כדי רוגז ואלימות. והשניה: כניעה מוחלטת מצד ההורים לכוחניות ולתובענות של הילד ובמילים אחרות - פינוק רב. הורים דעו כי ילדיכם שאפתן מעצם מהותו ולכן מיותר להפעיל לחץ ודרישה למצוינות ולהישגיות. העניקו לו חום ואהבה, ערכי סבלנות ,סובלנות ואהבת האדם. עודדו אותו להפגין רגשות "ולשפוך" את ליבו, כאשר הוא יודע כי אינכם ניצבים במקום שיפוטי. האנרגיה הזורמת בחודש זה מסמנת מחד גיסא טיפוס חומרי השואף לעשירות, הנהגה , שליטה וסטטוס חברתי. ומאידך גיסא היתכנות לקושי ניכר במציאת זיווג הגון ובשמירה על המערכת הזוגית.
חודש 9 (ספטמבר)
מבטא בילבולים רבים ורצון עז לחופש . שולל כל מסגרת מחייבת ומבקש לפרוק עול. מאפיין ילדים חסרי גבולות עם משמעת עצמית נמוכה. אינם מקדישים מספיק זמן ללימודים ולמטלות שונות. יידחו עד לקצה כל מחוייבות המוטלת עליהם ויתקשו לעמוד בלוח זמנים מסודר. תזזיתיים וחסרי מנוחה עם נטייה לעצבנות. יגלו חוסר חשק ועניין בלימודים מפרכים ולא ידרשו מעצמם משמעת יתרה . יסופקו כאשר הדברים באים בנחת ללא כל צורך בעבודה מאומצת מצידם. בבגרותם יתקשו למצוא כיוון הואיל וקיימת בהם קשת רחבה של תחומי עניין. הצורך הנפשי לחופש נטול מגבלות עלול להוות מכשול ביצירת מסגרת זוגית מחייבת לאורך זמן. הורים דעו כי ילדכם סקרן מטבעו ונפשו צמאה לחידושים . הוא עלול להשתעמם בקלות ולהימצא בתחושת תסכול. למדו אותו סבלנות ,השקעה ולקיחת אחריות . אלה יטיבו עימו לאורך השנים.
חודש 10( אוקטובר)
ילידי החודש מאופיינים בקנאיות רבה לפרטיותם. כבר מילדות יגלו סימני בדידות והסתגרות. הם יוצרים לעצמם חיים משלהם כבתוך בועה הדוחה אחרים מלהכנס. ילדים אלו ניחנים ברגישות רבה ובנפש עדינה ביותר, הם יגלו קושי ניכר בלתקשר עם הסביבה ולהסתדר מבחינה חברתית. לרוב הוא יחוש כי הסביבה אינה מבינה אותו וימהר לכעוס כאשר דבריו אינם מתקבלים על דעת השומע ( לרוב מדובר בהורים). בגיל ההתבגרות יבלה שעות בחדרו ויעסיק את עצמו שעות ארוכות מול הטלוויזיה או מול המחשב. ביחסיו עם אחיו הוא עלול להתגלות כשתלטן שאינו משתף אחרים בחפציו. הורים , אף על פי העובדה כי לעיתים נוח מאוד לגדל ילד שקט ומתבודד בפינתו. דעו כי עצם נוחיותכם עלולה לחזק אצלו את הנטייה להתבודדות ולהתרחקות. לפיכך,שתפו אותו בנעשה ועודדו אותו לדבר, לשתף ולהיות חלק אינטגרלי מחיי המשפחה אך יחד עם זאת אפשרו לו את מרחב המחיה ההכרחי לו מעצם טבעו.
חודש 11 (נובמבר)
מסמל ניגודים, הפכים , דואליות ובילבולים. ילידי החודש עלולים להיקלע לקשיים רגשיים בשל הצורך הנפשי לרצות את כולם. ייתכן כי מדובר בילד שגדל בבית מתוח ועצבני שגורם לו להמון מתח פנימי , חוסר יציבות וחוסר ביטחון עצמי מגיל צעיר, מה שעלול לגרום עם הזמן לכניעה הגוררת אחריה אגרסיה. בתא המשפחתי הוא עלול ליצור לויכוחים ולחילוקי דעות בין ההורים בשל היותו מניפולטיבי ההולך בין הטיפות. הורים דעו כי ילדיכם זקוק לחיזוקים חיוביים באופן תדיר. הציבו מולו עמדה אחידה ומשותפת ופתחו אצלו את הבטחון העצמי. ילידי החודש יהיו בעלי חשיבה מהירה ומפותחת עם אינטיליגנציה שכלית גבוהה. לרוב ישיגו את מבוקשם ולא יהססו לפעול בכל דרך על מנת להשיגו.
חודש 12 (דצמבר)
מבטא את הנוקשות, הביקורתיות והשיפוטיות. ילידי החודש ידועים בנוקשותם ובהיותם מחמירים עם עצמם ועם סביבתם. הם אינם מוותרים בקלות ורואים את החיים בשחור או לבן. בעלי חוש צדק מפותח וידאגו להעיר לכולם כאשר קיים חוסר דיוק בדבריהם. בכל מקרה של פגיעה בחסרי אונים או חלשים הם יהיו הראשונים להתייצב להגנתם. כבר מגיל צעיר הם נוטים לבגרות נפשית עם ראייה פסימית של המציאות. ציניות , שיפוטיות והטחת האשמות מאפיינים אותם. הורים דעו כי ילדכם מחמיר עם עצמו יתר על המידה ולכן אם אתם בעלי נטייה להעיר ולבקר זכרו כי ילדיכם ממילא ביקורתי עד כדי רגשות אשמה. עודדו אותו לוותר לעצמו ,להנמיך ציפיות ולהיות פחות תובעני עם סביבתו. בגיל מבוגר עלולות להתעורר בעיות בתחום הזוגי.
מוגש בברכה
יצחק אהרון, ראש מרכז "חכמה".