חכמת הקבלה
השאר פרטים
השאירו הודעה ונחזור אליכם בהקדם
התקשר עכשיו: 03-9220784
חודש כסלו ומזל קשת
מאמרים
קטגוריות

חודש כסלו ומזל קשת

יצחק אהרון מלמד שהכנה תמציתית לחיים, באור המיוחד של החודש העברי מעניקה כלים מעשיים בהם יכול כל אדם להיעזר איך לנהוג על מה לשים דגש וממה להיזהר. בואו נכיר את חודש כסלו במקורות הקבלה.
 




חכמת הקבלה מלמדת כי לכל חודש הארה והשפעה רוחנית ייחודים ובכל חודש קיים פוטנציאל להתחדשות , מלשון חודש, ולתיקון בתחומים מסוימים בחיי האדם. הקבלה גורסת שהאדם נע על מסלול מעגלי של תיקון וכי הזמן פועל על פי תכונה מעגלית. ראיה לכך ניתן למצוא   במילות הזמן : שנה מלשון שְנִיוּת , תקופה מלשון מקיף, חג מלשון לחוג וחודש מלשון התחדשות. משכך האדם נע על ציר הזמן והזמן היחיד שקיים הוא עכשיו. זמן ההווה כשמו של הקב"ה –הויה. בימים אלה חודש כסלו בא להתארח בחיינו ומביא עימו את מזל קשת .מה ייחודו של חודש כסלו? מדוע סימנו קשת? ומה השיעור שעלינו ללמוד בו.

כסלו הוא החודש השלישי בלוח השנה העברי  במניין החודשים המתחיל בתשרי, והתשיעי במניין החודשים המקראי המתחיל בניסן. אורכו של חודש כסלו משתנה, בשנה "חסרההוא בן 29 יום, ואילו בשנה "שלמה" אורכו 30 יום.שמו של חודש כסלו בא לו מן המילה הקדומה "כיסלימו" שפירושה "עבה" בכוונת מעובה בגשמים. יש מקובלים הקובעים את מקור השם במילה הקדומה "כסל" שפירושה "תקווה" ובטחון. ואכן, בחודש כסלו מרובים הגשמים  שהרי מלשון כֵּסֶל או כִּסְלָה, מילים שפירושם "תקווה ובטחון בבורא", מכוונים לתוחלת גשמי החורף וברכתם על הארץ. שני סימנים ניתנו בו: 'קֶשֶׁת':  הקשתות [קשת בענן] ,זיכרון לברית הכרותה בין הבורא לעם ישראל כמובא בבראשית "  והייתה הקשת בענן וראיתיה לזכור ברית עולם בין אלוהים ובין כל נפש חיה" . יש הטוענים  'קַשָּׁת' : רבינו בחיי מבאר את הקשת באופן הבא: כי "לאחר שיקבל דינו בגהינום יזרקוהו משם, כקשת הזורק את החץ, לכך סמך לו (לעקרב) קשת. ועל זה אמרו רבותינו ז"ל יורדין לגהינום ומצפצפין ועולין.." מכאן נבין שמדובר בסימן קשת וחץ.   חודש כסליו, שמגיע בראשיתו של החורף, מביא איתו את כוח השינה. יש הסוברים שפרשות השבוע הנקראות בחודש זה מקדישות מקום הניכר לערך החלומות – חלום יעקב , חלומות יוסף, חלומות שרי פרעה. אך החלום הוא היבט אחד של השינה ויש לראות את כלל האספקטים בשינה טובה שהם כל אותם רגעי חסד ושקט. שקט עמוק של התודעה המאפשרת להתחיל בעיכול המציאות. כדי ללכת לישון צריך לשחרר שליטה. צריך בפשטות להצליח לסמוך על המציאות שהכול ימשיך להתנהל כשורה גם אם נעצום עיניים לכמה שעות. וזו לדעתי הסיבה לקשר בין האות סמך ויכולת השינה. צריך לדעת לסמוך על החיים כדי להצליח לאבד שליטה לרגעים.

במסורת חב"ד ידוע כי מי שיכול להכין  עצמו לשינה ולהירדמות יכול ומסוגל להכין עצמו לתפילה ולהסיח עצמו מכל גורם מפריע  הרבי הרש"ב (רבי שלום בער, הרבי החמישי בשושלת) טען שכל מי שיכול להירדם יכול גם להתרכז בתפילה ולהסיח דעתו מכל עניני היום. תהליך ההירדמות הוא דוגמה ממנו ניתן ללמוד באופן טבעי כיצד להפסיק את שטף המחשבות ,שמה שמאפיין אותן זה הצורך שלנו לשלוט במצב, ולרכז עצמך בדבר אחד- תפילה בכוונה. אף רבי נחמן אומר, העיקר לא לפחד כלל – להשליך את המציאות הקודמת שלך. זרע שטומנים באדמה צריך לעבור שינוי על מנת לצמוח ולגדול עליו להירקב, למות קודם. אם הזרע יפחד ולא ייתן למים להיכנס אליו הוא לא יוכל לשנות את עצמו, לגדול לדבר אחר. כך האדם במסע הרוחני שלו לא יפחד וייסגר ליבו שהרי על מנת ליצור מציאות חדשה על הקיימת למות קודם. ולחובבי האסטרולוגיה נאמר שבספר יצירה נכתב: "המליך אות ס' בשינה וקשר לו כתר וצרפן זה בזה וצר בהם קשת בעולם וכסלו בשנה וקיבה בנפש זכר ונקבה (ספר יצירה,משנה ט')". חודש זה מאפיין את בני המזל כאנשים בעלי בטחון עצמי ואנרגיה עצומה,תמיד שואפים  קדימה,הרפתקנים ובטבעם שואפים להתנסות בדברים חדשים. יצר הנדודים טמון עמוק בליבם ולכן נמנעים מהתקשרויות מחייבות שיש בכוחן להגבילם. מעוניינים בחופש ודואגים להציב חוקים ולמצוא סדר שיאפשרו להם חופש פעולה רחב במסגרות הקיימות. עליהם ללמוד לדעת להוציא כלפי חוץ את שחבוי בפנים,לחלוק ולשתף אחרים במכאובים ובלבטים.לא לפחד לחשוף את הפחדים ולתת להם ביטוי מילולי.ללמוד מכישלונות העבר.להפיק וליישם לקחים לעתיד.להיות ממוקדים בעשייה ולא לפזר אנרגיה מיותרת במגוון תחומים.זכרו "סוף מעשה במחשבה תחילה".  להיות מוקפים באהבה דבר שעשוי לחזק את הביטחון והדימוי העצמי.האמינו בעצמכם ותנו לאחרים להאמין בכם.יש בכם הרבה קסם אישי פזרו אותו כלפי חוץ ואפשרו לרב גוניות שבכם לצבוע את העולם. לסיכום, החורף הוא זמן של חושך, הלב מסתתר עמוק פנימה ובדיוק שמגיע זמן שנראה כמו סוף , מפציעה לה התחלה חדשה המוצאת ביטוי נפלא באור היקרות הנפלא והקדוש של חג החנוכה. 
מוגש בברכה
יצחק אהרון, איש קבלה ראש מרכז 'חכמה'.

חזרה למאמריםצרו קשרגרסת הדפסה