חכמת הקבלה
השאר פרטים
השאירו הודעה ונחזור אליכם בהקדם
התקשר עכשיו: 03-9220784
החודש הכי שמח בשנה
מאמרים
קטגוריות

החודש הכי שמח בשנה

" מצווה גדולה להיות בשמחה...משנכנס אדר מרבים בשמחה, כי על ידי השמחה מתעוררת מידת הצחוק, והמזל הטוב של ישראל עולה, ומתהפך המזל מרע לטוב, וזוכים לישועה". רבי נחמן בשרשרת מילים נפלאות מלמד שלחודש אדר סגולות רבות אשר בכוחן להמתיק כל דין, להפוך מזל מרע לטוב ולעורר את השמחה בלבבות.

 

היהדות בדרכה המחנכת מאמצת לקרבה את השמחה והצחוק כחלק עיקרי מהאמונה ואף רואה בו סגולות רבות ליצירת מציאות חווייתית חיובית שעיקרה הוא שמחה. תפיסת חיים אופטימית מעוררת באדם כוחות פנימיים בלתי מוסברים המסוגלים להשיל ממנו את הדאגה, הכבדות והמקובעות המונעים את הצמיחה וההתחדשות. פרשנות שכזו לחיים מתווה את הדרך להתרגש מחדש, לצמוח, ללמוד, להתחדש ולהתפתח. כל אלה לעולם יתקיימו רק כאשר הנפש הבוגרת והבריאה נמצאת בקשר תמידי עם הילד הפנימי המשתעשע, המסתקרן, המתרגש, השואל וצוחק בנפשנו. שהרי תסכימו איתי בוודאי שצחוקו של ילד הוא המנגינה היפה בעולם.

אז אם בצחוק ושמחה עסקינן חשוב להבין מדוע דווקא בחודש אדר מצווה להגביר ווליום ולשמוח?  חודש אדר, מסבירים המקובלים מזמין את הילד שבנו לעשות שמח ולהתרגש בחודש גמר התיקון שמסיים את מחזוריות השנה. הם לימדו כי יחודו של אדר, אינו נעוץ בהוללות, בהתחפשות ובשתייה לשכרה, אלא בהכרת העובדה שבנקודת זמן היסטורית היהודים כולם ,חרף גזירת השמד שהתנוססה מעל לראשם, התאחדו יחדיו והתאגדו כאיש אחד בלב אחד ומתוך האחדות, השיתוף והרצון לסייע איש לזולתו ,הם הצליחו למשוך על עצמם את כוחו של האור העליון, הוא אור הבורא המתגלה לברואיו המאוחדים, שיצר לתקופה מסוימת מציאות שונה מהמוכרת. כזאת שבה השפע הרוחני מצד הבורא מגיע לאדם השם לנגד עיניו קודם את מצוקת הזולת ושיברו ורק אח"כ את שלו. לפיכך רואה הקבלה בשינוי הגישה מיחידים שכל רצונם לקבל לעצמם להתחברות חברתית ולערבות קולקטיבית- הדדית את המפתח למשיכת האור העליון שסייע להם להינצל ולקרוע מעליהם גזירת שמד. המהפך העצום שחוללו היהודים בזמנו כלפי ראיית החיים ברובד הרוחני, גרר אחריו היפוך דרמטי של העדפת הרוח על החומר. 

שמו של חודש אדר, כמו יתר שמות החודשים העבריים האחרים, מגיע אלינו מבבל וככל הנראה הושאל משם החודש האכדי- addaru כנראה בימי גלות בבל וייתכן אף דרך הארמית. פן נוסף בשם אדר הוא בבניין נפעל-הראה עצמו אדיר ככתוב: "מי כמכה נאדר בקודש (שמות ט"ו), ובמקום נוסף " ימינך ה' נאדרי בכוח (שם,ו)" ובבניין הפעיל – פיאר ככתוב "יגדיל תורה ויאדיר". בתנ"ך מובא כי אדר הוא שם פרטי : "וַיִּהְיוּ בָנִים, לְבָלַע--אַדָּר וְגֵרָא, וַאֲבִיהוּד" (דברי הימים א ח', ג'), ואף היום השם אדר מצוי בשימוש. על אדר נאמר שמזלו בריא ותקיף ושמזלו של האדם גובר בחודש זה. בספרות הקבלה כתוב כי מי שנולד בחודש אדר, יהיה בעל שמירה יתרה שלא שולטים בו כשפים ולא עין הרע ,אך אין מדובר בדבר מוחלט ומעשיו של האדם הם שיכריעו לבסוף את הכף. המקובלים מלמדים כי לכל חודש שיעור נלווה ובאדר נפתחים לבני כל המזלות חלונות ושערים רבים להגבהת המזל וליציאה מחושך לאור. דעו כי אדר הוא בבחינת מתנה גדולה מאוד שיש בה כוח עצום ומי שיתקן את מזלו בימים אלה מובטח לו שיעפיל למדרגות גבוהות של הצלחה ויזכה לראות שפע בחייו. סוף דברים כתחילתם, זכרו שביהדות בכלל ובחכמת הקבלה בפרט מייחסים לשמחה ולצחוק הבוקעים מהלב אמצעי נפלא ונעלה להמתקת הדינים השורים על האדם, למחיקת כל כעס והקפדה ויש הרואים בכך אפילו סגולה במידת התיקון והתשובה, שהרי כבר לימד ר' נחמן  "מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד, ולהתגבר ולהרחיק העצבות והמרה השחורה בכל כוחו. כי כל החולאים הבאים על האדם, כולם באים רק מקלקול השמחה. וגם חכמי הרופאים האריכו בזה, שכל החולאים באים על ידי מרה שחורה ועצבות, והשמחה היא רפואה גדולה. והכלל שצריך להתגבר מאוד בכל הכוחות להיות אך שמח תמיד, כי טבע האדם למשוך את עצמו למרה שחורה ועצבות מחמת פגעי ומקרי הזמן, וכל אדם מלא ייסורים. על כן צריך להכריח את עצמו בכוח גדול להיות בשמחה תמיד ולשמח את עצמו בכל אשר יוכל".  פרשנותו של רבי נחמן לחיים בריאים  עוברת דרך העדפת תפיסת מציאות שבה האדם מחייך לעולם וממלא את חלל ליבו בשמחה על עצם היותו קיים . ההחלטה איך לפרש את המציאות המרחשת למול עינינו תלויה רק בנו והיא זו שתקבע ותכריע את איכות חיינו. בחודש אדר מלמדים חז"ל  צריך האדם לאסוף ,לשמור ולזכור את כל ניצוצות השמחה שירדה לעולם כדי שתאיר ותלווה אותו גם בימים אחרים.  חודש אדר נהדר לכולם.

מוגש בברכה

יצחק אהרון, ראש מרכז "חכמה"

חזרה למאמריםצרו קשרגרסת הדפסה