הזמן שלך להצליח
עוד ובתקופות עתיקות עסקו בשאלה הגדולה,המעניינת והשנויה במחלוקת שידע המין האנושי.מהו גורל,היש ביכולתנו לשנותו או שמא הוא נקבע ונכתב מראש. במאמר זה תוכלו לקבל את התשובה הממצה ככל האפשר מהו בעצם גורל. אדגיש כי אינני מתיימר לכסות ולהכיל בנאמר את כל התשובות לעניין הגורלות אלא לתת זווית ראיה צרה מנקודת מבטה של הקבלה.
לשם קבלת תשובה עמוקה ומדויקת אודות קו הגורל האישי של כל אדם בנושאים כדוגמת: אהבה וזיווג, מקצוע , מצב כלכלי ובריאות יש לפנות לאיש קבלה הבקיא בסוד גורלות הקודש. ובכן, האם הגורל עיור או שמא בידינו להטותו לאפיקים חיוביים? דומה כי התשובה לשאלה מורכבת מסוג זה ניתן לחצות לחיוב ולשלילה. בזוהר נאמר: "הכול צפוי והרשות נתונה לאדם במעשה....הכול בידי שמים חוץ מיראת שמים" (תיקונים,ב 'צח').
חכמי הקבלה גורסים כי הכול צפוי מכוח ההשגחה העליונה וממילא כל תכונות האופי ונתיבי החיים מוטבעים באדם בזמן העיבור עוד ובטרם נשימתו הראשונה. דהיינו מה יהא עליו האם עני או עשיר, חכם או טיפש, רחמן או אכזר, יאריך חיים או חלילה ימות בדמי ימיו. לכאורה, אין טעם לנסות להטות את הכף ולשנות את שהוכתב מלכתחילה, שהרי ממילא הכול נקבע ונחתם. ואם נשללה מאיתנו זכות הבחירה וכבר בחרו בשבילנו את תסריט החיים מדוע עלינו להביע חרטה על מעשים שעשינו? על שאלות מסוג זה מלמדים חכמי הסוד כי לא יעלה על הדעת כי האדם יתנהל בחייו משולל כל יכולת בחירה עצמאית. נהפוך הוא, ביד האדם להטות את הכף ובמעשיו החיוביים או השליליים יחרוץ את גורלו .כלומר, כל מה שהוטבע באדם הוא בגדר פוטנציאלים ראשוניים בלבד ואינו מחויב המציאות כאבן שאין לה הופכין. ככתוב במשלי: "בינו לבין עצמו אדם מטיל גורל"(טז' בחיק). ללמדנו כי אף על פי ולמרות הקביעה הבסיסית אודות מהות ואיכות חיי האדם, אין בכך כדי להנציח את מצבו ומעמדו לכל מהלך חייו. לדוגמא,אדם שנועד בגלגול הזה להיות עני יוכל לתעל את גורלו לאפיקים גבוהים ע"י מחשבה חיובית ועוד שלל פעולות רוחניות, ובדרכים אלו יוכל לקרוע גזירת שמים ולשפר את מעמדו. מאידך, אדם שבכוח גורלו קיים שפע וממון רב יוכל לאבד את הכול באם לא ישמור על פיו ולשונו, יתרבב ,יתגאה ויעורר עליו קנאת אחרים. דבר שעלול לגרום לפגיעת עין רעה קשה ביותר המסוגלת לכשלונות רצופים בקשת רחבה של תחומים שהרי נאמר "מות וחיים ביד הלשון ואוהביה יאכל פריה"(משלי יח').
אחד המקובלים הבולטים בתחום הגורלות היה ר' אברהם בן עזרא המכונה ראב"ע שהיה בין השאר הוגה דעות ופרשן מקראי מובהק. לשיטתו יש חשיבות תהומית לשם האדם ותאריך הלידה המלא ( לרבות שעת הלידה ומצב הכוכבים) העשויים לתת מפת אבחנתית מדויקת אודות גורל ומזל. על דעת חכמי הקבלה קיים קשר הדוק ומחייב שבין יום הלידה לכוח המזל כאמצעי משפיע על קו הגורל. הירושלמי כתב : " שביום לידת האדם מזלו חזק וטוב" ( ר"ה פ"ג, הלכה ח'). אך לא רק יום הלידה חשוב, אף שעת הלידה רבת משמעות ויש הגורסים כי יום העיבור ושעת העיבור טעונים במידע חשוב המלמד על כל מאורעות החיים שנגזרו לו לאדם. ככתוב " בדברי חיים" הכול נרשם במזל כשנולד נולד בו וגם בשעה שנתעברה אימו מלאכי השרת שומעים מאחורי הפרגוד ובא הכרוז לכל העולמות" ( פרשת מקץ). כעת נשאל האם ניתן לשנות את הגורל בכל שעה ובכל זמן שנבחר? על כך לימד האר"י וציין כי כל יום הוא הזדמנות נהדרת לשינוי וכל שעלינו לעשות הוא לרצות ככתוב: "שלא ידחה האדם את עצמו מיום ליום לאמור מחר אתחיל מחר אעשה" ימים אלו של תחילת האביב וחודש ניסן מהווים חלון הזדמנויות נהדר להגבהת המזל בכל תחומי החיים. הואיל ורוח התקופה מבשרת שינוי והתחלות חדשות. ככתוב :" בחודש זה נתחזק המלאך של כל אדם .. וכל אחד מקבל התמנות וכוח". לפיכך כל מעשה שנעשה בימים אלה עשוי להקרין מהותית על הברכה שבמעשי ידינו ולזכות לגאולה בזיווג,פרנסה,הצלחה ועוד. הקבלה מבארת זאת באופן המסביר כי בתקופה זו יורדים לעולם אורות רוחניים כבירים המסוגלים לעודד את האדם לפסוח מעל לקשיים ולצאת לחיים טובים הרבה יותר. כך שמי שיטה עצמו ויבקש לנפשו גאולה בכל תחום יוכל להיעזר בחכמת הקבלה המופלאה.
יובן למעיין בנאמר כי אין לאדם לבוא בטענות על אופיו, מהותו וטבעו. אין זה בידיו ולא הוא בחר בכך, אולם הוא נדרש לתעל את תכונותיו לאפיקים חיוביים ומועילים והוא נתבע לדרך חיים השוללת כל התנהגות והתייחסות הפוגעת באחרים ובסופו של דבר בעצמו. בחיי המקצועיים אני נתקל לא פעם באנשים מוכי גורל שחייהם הובילו אותם לעבר תהומות נפשיים ,לעיתים עד לאסונות ממש. הדעה הרווחת אומרת " זה רצון האל" ואין מה לעשות. אולם, כאיש קבלה בעל ניסיון עשיר אני יכול להעיד כי ע"י הכוונה מקצועית וטיפול אישי מעולמה של קבלה ניתן לשנות משמעותית את הגורל מן הקצה אל הקצה ותיווכחו לדעת כי ניסים יכולים לקרות גם לכם .
מוגש בברכה
יצחק אהרון,ראש מרכז 'חכמה'