לפגישת ייעוץ
נגישות
  • ניווט מקלדת
  • צבעוניות חד-גוונית
  • צבעוניות הפוך
  • A-A-A
מאמרים

שם האדם ועשר הספירות

על פי הקבלה, הבורא הוא אינסופי ובלתי מושג. אך למרות זאת המקובלים מתארים את הופעתו בעולם ברמות שונות של התגלות על פי עשר הספירות. הספירות ממחישות כיצד הולך ומתגלה, כך שספירה נמוכה יותר מייצגת התגלות מוחשית וגשמית יותר. במקומות רבים מתוארות הספירות כמעין "צינורות" שדרכן עובר ה"שפע האלוקי" ממקורו העליון. ספר יצירה מציין שעשר הספירות ביחד עם כ"ב אותיות השפה העברית מרכיבות את ל"ב נתיבות החכמה. מכאן נמצאנו למדים כי האותיות מושפעות מספירות שונות שבכוחן לבטא את העוצמות השונות והאיכויות הייחודיות לכל אות.‏‏‏ בדברים הבאים אחשוף שיטה המעניקה קווים כלליים בלבד המתארים כיצד שמכם מושפע מהספירה בעץ החיים ואין לראות בנאמר תורה שלמה. כדי לרדת לעומקם של דברים יש להתבסס על שם האדם ושם אימו והדברים שמורים לעוסקים בקבלה בלבד.בדברים הבאים אציג את הדרך למציאת הספירה על פי שמכם הפרטי.


תחילה המירו את אותיות השם למספרים בגימטרייה מלאה ללא צמצום- גימטרייה גדולה. לאחר מכן חברו את סך ערכי האותיות והחסירו 7 בכל פעם עד שתתקבל תוצאה חד ספרתית 7 או פחות מכך. לדוגמה : דוד ד=4 ו=6 ד-4
ובחיבור 4+6+4=14. נחסיר 7 ונקבל 7.

1. ספירת החסד 
משויכת לאברהם אבינו, נמצאת בקו הימין מתחת לחוכמה. נתינה ללא גבולות מתוך אור השפע הסובב אותה ופורץ ממנה כלפי כל. במהותה מכילה את האור הראשון לבריאה ומקרינה אנרגיה חיובית טהורה של רצון לתת בנדיבות וללא סייגים ותנאים. הביטול של הגשמיות בספירת החסד הוא עיקרון בסיסי היות שהיא אינה עוסקת בחומר ובחוויות הפיסיות. כמובן שיש בה מן האשליה והתמימות מכיוון שאין היא מייחסת חשיבות לכלל החוקים הארציים הפועלים ביקום המשמשים כלים לביטוי אישי בלמידה ,תיקון וכפרה ובכך מבדילה עצמה. מייצגת נדיבות, ונתינה ללא תנאי וגבול .שמות הספירה מעידות על מהותה, חסיד, קדוש, סולח, רב חסד, ארך אפיים. אדם בספירת חסד יהיה טוב לב , עדין, נדיב , מארח, ותרן ורואה את הטוב. מתקשה לסרב גם את זה בא על חשבונו. אברהם אבינו היה איש חסד והתייסר למשמע בקשת שרה לשלח את בן האמה, אך עשה זאת רק לאחר שקיבל ציווי מפורש מהקב"ה "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה" .

2. ספירת הגבורה

מוצבת במקביל לספירת החסד ונקראת ספירת הדין.תפקידה לשמש בלם לעוצמת השפע והנתינה היוצאים מהחסד. הגבורה מייצגת את הצמצום ונוהגת על פי צדק ועל פי דין וחשבון, השפע ניתן בהתאם לעשייה של האדם, יש שיפוט ויש גמול. רק אם האדם זכאי יקבל. ספירה זו מקושרת ליצחק אבינו הנקרא "פחד יצחק" והיא השופטת וגוזרת את כל הגזירות שבאות על העולם.
אדם בספירת גבורה עלול להיות עריץ ושתלטן, חסר רגש עקשן וכוחני. בעל בטחון עצמי גבוה, אדם שלוחם על העמדות שלו , מציב מטרות ולרוב אף משיג אותן. אומר מה שעל ליבו, ישיר וכנה. לרוב בעל חוסן גופני מפני חולי אך אינו בקו הבריאות זה לימים ארוכים. בזוגיות יהיה דומיננטי וימעט להתחשב בבן/בת הזוג. לא מומלץ ששני בני הזוג יהיו מאותה הספירה. 


3. ספירת התפארת

מקשרת ,מפשרת ומגשרת בין החסד(שפע) והגבורה(הגבלה). מהווה את מרכז הכובד המצפוני ומלמדת מתי לתת ולקבל. ניצבת בקו האמצע שבעשר הספירות ומייצגת את הרחמים. מלמדת על איזון,איפוק, מתינות,שיקול דעת,יציבות ותיווך בין השכל לרגש. מקושרת לדמות של יעקב אבינו,איש אמת, שהוא המרכבה לשכינה. על ספירה זו נאמר "והוא היה והוא הווה והוא יהיה בתפארה". אדם בספירת תפארת יהיה בעל לב טוב עם ראיה רחבה,ימנע ממלחמות, יעבוד עם השכל אך יתייעץ ברגש. לא יפנה גב למצוקת הזולת וינהג בדיפלומטיות להשכין שלום בין בעלי מחלוקת. בשל האיכויות שבו יכול להגיע להישגים חומרים ורוחניים. אישיותו מורכבת ואם יבחר להחליט רק הגיון או רק על פי רגש עלול לעשות טעות מרה. אך ב"כ יהיה שקול ומאוזן. 


4. ספירת הנצח

מיקומה על קו ימין מתחת לספירת החסד ובשל כך משקפת את הרצון להעניק היוצא מהחסד המקבל ביטוי בספירת הנצח המשמשת צינור להעברת השפע לעולם בו אנו חיים,העולם הגשמי .מייצגת את הפן הזכרי שתפקידו להפרות תהליכים יצירתיים כדי שיוכלו לצאת אל הפועל.מבטאת את הנצחיות ואת בסיס הנתונים הקבוע המושרש באדם.משויכת לרמת הנפש ומכילה את הפחדים ,האמונה והספקות.
קשורה למוטיב החומרי ולרצונות בסיפוק תאוות שונות . ספירת נצח מקושרת למשה רבנו שהיה רחמן אבל יחד עם זאת מאוד קפדן. אדם בספירת נצח יהיה בעל כושר התמדה וידע להתגבר על מכשולים וכישלונות. אמיץ לב, יתאים את עצמו לכל סיטואציה וייעשה הכול להגשים מטרותיו. בזוגיות יהיה מעשי ותכליתי-ישאף להינשא,לקנות בית ולהתקדם. 


5. ספירת הוד

ספירת הוד ונצח מייצגות את הרגליים, הספירות שמחזיקות את הספירות מלמעלה, מייצגות יציבות. מסמלות את שני העמודים בבית המקדש- בועז ויכין שהחזיקו את בית המקדש. מיקומה על קו שמאל מתחת לספירת הגבורה ומייצגת יישום גשמי של תהליכים מחשבתיים שהיו עד כה בגדר פוטנציאל בלבד. במהותה מצמצמת את כלל הרצונות שלנו לכדי פעולה מתמטית, הגיונית ומדויקת,מתוך התחשבות ושימת דגש על שיקולי עלות תועלת. משקפת את האיזון בין הנצחיות והקביעות שבספירת נצח ובין הלוגיקה והאבחנה הדקה בפרטים שבהוד. ביסודה ספירה חומרית ארצית המקרינה על ההיגיון ומשפיעה על האגו. בספירת הוד מורה על הוצאה מהכוח אל הפועל הוצאה לפועל של דברים ומשקפת אדם כוחני, בעל מעמד ובטחון עצמי עד כדי התנשאות וחוסר התחשבות בזולת. כל ביקורת המופנית אליו תתקבל בעוינות וחוסר אהדה. חושה שיודע הכול ושואף להנהיג ולהוביל. בעל מידת גאווה והתנשאות שהן מידות שאין הזולת מסוגל להכיל בעין יפה. לעיתים ספירת ההוד מעלה את האדם למדרגות גבוהות של אגו עצום ואז מתעוררים בחיי האדם עיכובם, מעצורים ונוקשות. ספירת ההוד נקשרת במלוכה ולכן רצון מלך יעשה באהבה רק אם מידת האגו שבו תתמתן. בזוגיות ובחיי המשפחה עלולים לסבול מכאב וצער בשל חוסר יכולתם לקבל חולשות ורגישויות של אחרים אפילו אם מדובר על הקרובים להם ביותר.


6. ספירת יסוד 

מקושרת עם יוסף הצדיק – "צדיק יסוד עולם" , מסמלת חיבור בין העולם האנושי לעולם הרוחני. בקרב הקובלים ידוע כי בכוחו של הצדיק להשפיע על קיומו של העולם ומכאן כל הספירות ,למעלה מספירה זו, מוליכות ומתנקזות אליה והיא מוליכה את השפע שבכל הספירות העליונות אל ספירת המלכות האחרונה. בגוף האדם מיקומה באיברי המין. מופקדת על אברי הרבייה. אחראית על הפריון וההולדה ולפיכך מורה על התרבות. מבטאת את השליטה העצמית והדבקות באמת. בספירה זו מצוי מרכז האגואיזם האנושי במינון הגבוה ביותר ולכן כריתת הברית בזכרים נעשית בספירה זו . מיקומה בקו האמצע במעלה ספירת המלכות. בספירת יסוד נאגרים כל תכונות השפע האלוהי המשתלשל מהספירות העליונות. היא צוברת את המודעות,התובנות והשיקולים ומטרתה היא אחת: לאזן,לכוון ולהזרים את כל שנאגר בתוכה לספירת המלכות.ביסוד אין יישום תהליכים,כמו כל הספירות הניצבות בקו האמצע.תכליתה להטמיע בנו את הרצון לחיות ולספוג את הנאות החיים.היא מייצגת את עיקרון המחשבה הפתוחה ואת המימד התחושתי.מכאן היא משפיעה על חיי המין שלנו,נוכחות הזכר ופתיחות הנקבה. ערבוב התחושות והרציונאל שבספירת היסוד נמזגים לתוך אגם המלכות ויוצרים את חומרי הגלם מהם בנוי עולמנו. אדם שספירה זו תהיה דומיננטית אצלו יהיה אם מאוד יסודי ,מעשי, שקדן, מוסרי , בעל שיקול דעת ,פגיע ולפעמים יתנהג בילדותיות. אדם שמרגיש צעיר מכפי גילו, לעיתים חסר בטחון, שקט ומופנם. איש משפחה אוהב ומסור. בשל רגישותו ומופנמותו עלול לצבור כעסים ובשעת גאות הנפש יגיע להתפרצויות כעס וזעם אך חיש מהרה מפלס העצבים ירד וישוב למזגו הנעים. 


7. מלכות

מלכות, הקרויה גם "שכינה" או "כנסת ישראל", קולטת מספירת יסוד את שהואצל אליה ומעבירה אותו לתוך העולם הממשי. כשלעצמה היא ספירה פאסיבית ואין היא מוליכה אל ספירות אחרות, אלא משמשת ככלי קיבול לשפע שירד מכל הספירות שמעליה. ספירת מלכות משולה לנקביות ומקושרת לאישה. ספירה זו מקושרת גם לדמותם של דוד המלך ורחל, וליום שבת. המלכות מסיימת את כל עשר הספירות. מייצגת את העולם הגשמי ומבטאת את העשייה החומרית .זה המקום בו הכול מקבל מושג וצורה ממשיים.בעוד ספירת הכתר במהותה משויכת עם פוטנציאלים ספירת המלכות מסכמת ומיישמת בעולם החומר את כל שנבנה בספירות העליונות.היא קוטבית לכתר ומייצגת את יסוד האדמה. אדם בספירת מלכות יהיה ארצי, חומרי, הממון והמעמד חשובים לו ויפעל ללא לאות לבסס את עצמו כלכלית. אם יקלע לחוסר בממון עלול לסבול מתסכולים, מעצבות ומחרדות. רחוק מעולם הרוח אך אם יטה עצמו לשם ירבה השפע בחייו. אדם חם ואוהב וכשיש לו מעניק ביד רחבה מטוב ליבו.

מוגש בברכה
יצחק אהרון, ראש מרכז חכמה.

חזרה למאמריםצרו קשרגרסת הדפסה