לפגישת ייעוץ
נגישות
  • ניווט מקלדת
  • צבעוניות חד-גוונית
  • צבעוניות הפוך
  • A-A-A
מאמרים

ספר הזוהר הקדוש

ספר הזוהר הוא ללא ספק אחד הספרים המרתקים ואפופי המסתורין הקיימים בעולם. הוא מהלך קסמים על הקוראים בו על אף היותו גלום, מכוסה וקשה לפיצוח. על הספר האדיר מלא ההוד והמסתורין המהווה את ספר הספרים של חכמת הקבלה במאמר שלפניכם.
 

מאז שהתגלה לעולם ספר הזוהר הוא הפך ליצירה האנושית המפורסמת והמיוחדת במינה שנתחברה אי פעם מלבד לתנ"ך. אין ספור סיפורים בעלי נופך מסתורי חוצה גבולות ודמיון נקשרו ככתרים בשמו ועוד מזמן תקופות עתיקות ועד ימינו אנו הוא מהלך קסם מהפנט על מיליוני אנשים ברחבי העולם . הסודות האופפים אותו כה גדולים עד כי רבים הם האנשים הקוראים בו על אף היותו סתום וקשה לפיצוח ורבים אחרים חוששים מלהתוודע אליו בשל הכוחות האדירים המיוחסים לו.

הרב יהודה אשלג ,"בעל הסולם", לימד בהקדמה לספר הזוהר : "היות, שעומק החכמה שבספר הזהר הקדוש סגור ומסוגר באלף מפתחות, ושפתנו האנושית דלה ביותר מלהמציא לנו ביטוי נאמן ומספיק כדי לפרש דבר אחד שבספר הזה עד סופו, והביאור שעשיתי אינו אלא סולם לעזור למעיין לעלות לגובהם של הדברים, ולהסתכל ולעיין בדברי הספר עצמו." 

קודם ולפני שאסביר מהו ספר הזוהר,אפתח בכמה מילים אודות חייו ופועלו של האיש שכתב אותו- רבי שמעון בר יוחאי (רשב"י).  רשב"י, תנא בן הדור הרביעי,היה תלמידו המובהק של ר' עקיבא במשך 14 שנים ולמד תורה מפיו בישיבתו שבבני ברק. נמנה עם החוגים שהתנגדו לשלטון הרומאים בארץ ישראל לאחר מרד בר כוכבא. הוא הטיף למרד ולחוסר השלמה עם השלטון הזר וקרא להתנגדות עממית כוללת. עקב הלשנה לשלטונות הוא נידון למיתה,ירד למחתרת והסתתר במערה בפקיעין עם אלעזר בנו במשך 13 שנים. לאחר שיצא ממקום מסתורו,הוא עמד בראש משלחת חכמים שנשלחה לרומא ולזכותו נזקף ביטול האיסור על השבת ועל ברית המילה. כדמות בעלת כובד משקל חברתי ופוליטי הוא פעל לקידום החיים החברתיים והכלכליים והעם ראה בו "מלומד בניסים" שתפילותיו וגזרותיו נשמעות ומתקבלות בשערי שמים. רשב"י פרש מן העולם ביום ל"ג בעומר בשנת ג' אלפים תתק"כ ( 160 לסה"נ ). פטירתו מתוארת בזוהר בדרמטיות רבה : " אותו יום ביקש רבי שמעון להסתלק מן העולם והיה מסדר דבריו. נתכנסה החברותא לביתו והוא אמר להם : עתה שעת רצון היא, מילים קדושות שלא גיליתי עד עתה רצוני לגלותן...וכל אותו היום לא פסקה האש מן הבית ולא היה איש אשר יקרב אליו כי לא יכול, כי האור והאש היו מסביב לו. משיצאה מיטתו ופרחה באוויר הייתה לפניה אש לוהטת. והנה נשמע קול – עלו ובואו והתכנסו להילולה של רבי שמעון בר יוחאי". (אידרא זוטא, דברים, פרשת האזינו , רצו').

ספר הזוהר המיוחס לרשב"י , שאגב ישנם הטוענים כי מי שכתב אותו היה המקובל הספרדי ר' משה דה לאון 1240-1305).) שמעולם לא טען לחיבורו, התפרסם לראשונה בשלהי המאה ה-13 בזמן שלטון הרומאים בארץ ישראל. הוא נחשב לספר המשפיע והמוכר ביותר במיסטיקה היהודית ומהווה עמוד עיקרי ומרכזי בזרם הקבלה. יש לציין כי רשב"י לא כתב בעצמו את ספר הזוהר אלא רבי אבא שבכשרון רב ידע לקפל את המשמעויות הנסתרות ואת הגילויים ששמע מפי רבו בשפה ארמית ובמילים ספורות ביוונית. כל זאת מהסיבה כי רק הראויים ביותר הם אלה שיגיעו למדרגת הבנתו וכוונתו של המחבר וממילא יצליחו לפצח את הרובד הנסתר. הזוהר מורכב ממדרשים (שפה סיפורית דמיונית) על התורה המחולקים לפי פרשות השבוע וכולל בתוכו גם פירושים והסברים קבליים לספרי הנביאים, למשנה ולתלמוד. את הזוהר מחלקים לשלושה חלקים מבניים: האידרות, ההיכלות ורעיא מהימנה. להלן פירוט נמרץ של כל אחד מהם:
אידרא רבא(המושב הגדול)- כולל בתוכו את עיקר החומר הרוחני מיסטי הנוגע לסודות הבריאה. גילוי האלוהות מההיבט המבני ודיון בהיבט הרוחני של העולם במצבו הראשוני. המושב כולל עשרה חברים כאשר כל אחד משמיע את דבריו בתורו ורשב"י מעמיק בדבריהם ,מפתח את הרעיונות ומסכם את הדיון. אידרא דבי משכנא(מושב בית המשכן)- רשב"י ושלושה מתלמידיו דנים בכוחה,במשמעותה ובסודה של התפילה. בהסתמך על דרשות הסובבות סביב קטעי הקמת המשכן.
אידרא זוטא(המושב הקטן)- במושב זה משמיע רשב"י את דבריו בלבד. הוא נושא דרשה ארוכה שמבטאת סיכום הסודות שבאידרא רבא, נושא דברי פרידה מתלמידיו ולבסוף נופח את נשמתו באומרו את המילה "חיים".

בזוהר כלולים גם ההיכלות העליונים במאמר הנקרא "היכלות דרשב"י". שבעה היכלות גן עדן השמורים לצדיקים ומנגד שבעה מדורי גיהנום המיועדים לרשעים,המתוארים לפרטי פרטים על כל חלקיהם השונים. קטעים נוספים מתארים את חכמת כף היד והפרצוף באופן מופלא ונדיר.

החלק האחרון רעיא מהימנא(הרועה הנאמן)-עוסק בטעמים ובתכלית קיום מצוות התורה מבחינה קבלית. רשב"י וחבריו פוגשים את משה רבנו המגולל בפניהם את סודות מצוות התורה מתוך ההיבטים הרוחניים הקיימים בכל מצווה. אציין כי הקבלה עוסקת בכך רבות ומפשטת את הדברים לכדי הבנה ברורה. תיקוני הזוהר הם סדרת "תיקונים" העוסקים במעשה הבריאה ,המקפידים על כל אות ומילה ומפצחים את הרובד הנסתר בפרשת בראשית. 

מוגש בברכה
יצחק אהרון, ראש מרכז "חכמה".

חזרה למאמריםצרו קשרגרסת הדפסה