לפגישת ייעוץ
נגישות
  • ניווט מקלדת
  • צבעוניות חד-גוונית
  • צבעוניות הפוך
  • A-A-A
מאמרים

יהיה בסדר (פסח)

האר"י הקדוש לימד כי השפע שהבורא רוצה להעניק לאדם מתבטא בשישה אופנים כנגד שש הספירות והמובעים במזונות המוגשים בקערת הסדר. אף לסדר הנחתם בקערה משמעות סגולית. על סימני הסדר כשלבים בהתפתחות נפש האדם במאמר שלפניכם.
 


חג הפסח,הנחגג בחודש ניסן שהוא ראש לכל החודשים, ניצב ראשון בשרשרת החגים שבמעגל החיים היהודי, ובמידה לא מבוטלת הוא החשוב שבהם. הואיל ומכל החגים, דווקא הוא מהווה אבן-יסוד בעיצוב הזהות היהודית ובתחושת השייכות לעם ישראל. לעברו ,לשפתו,לתרבותו ולערכיו הנצחיים. סיפור חג הפסח בא ללמד שיעור חשוב על לידתו, התגבשותו וחוסנו של העם היהודי מוכה הסבל והייסורים, שמצא לו את הדרך לצאת מאפלה לאור גדול. כך שהחג הזה מכיל את כל החלקים המרכיבים את ההיסטוריה היהודית המאפיינת את עם ישראל לדורותיו: גלות,ייסורים, אמונה, ניסים, חירות וגאולה. כל אלה מהווים את הבסיס האמוני והם באים לביטוי מרכזי ומובהק בליל הסדר. ככתוב בשמות: " וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵא-לֹהִים וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי יְקֹוָק אֱלֹ-היכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם".

כך מדי שנה נחגג ליל הסדר בקהילות ישראל ברחבי תבל ועם ישראל מתאחד כאיש אחד בלב אחד זכר ליציאת מצרים. ליל הסדר בא לבטא את תחושת החרות מתוך ערבות אישית וקולקטיבית בין כל הפלגים. אך יותר מכך באה חכמת הקבלה ומלמדת כי כל חגי ישראל בכללותם מורים על כוחות ומידות הפועלים בנפש האדם. כך גם פסח שבא ללמד על שלבים בתיקון הנשמה וליל הסדר נקרא כך משום סדר השלבים שעל האדם לעבור מעבדות החומר להרגשת החרות הנפשית. מאורע זה בא לומר שהגיע הרגע לגלות את המצב החופשי והנעלה ביותר שאנו יכולים וצריכם לחוות- עולם הרוחניות. עוד מוסיפי המקובלים ומלמדים שליל הסדר נקרא 'סדר' היא מפני שהיציאה לחרות לא מתרחשת כבמטה קסם ובקיצור דרך. אלא מדובר על תהליך הנבנה בהדרגה ודרך סיפור ההגדה האדם בונה בתוכו את השלבים ליציאה מעבדות. בחג הפסח נשב סביב שולחן החג ונסעד ליבנו בין השאר, במאכלים הייחודיים לחג הנקראים "סימני הסדר". אלה המסודרים בקערת ייעודית המונחת במרכז השולחן.

חכמת הקבלה גורסת כי כל אחד מסוגי המזון בא לייצג את התוצאה של תיקון מידות האגו ואת השלבים שעברו בני ישראל אז והיום מעבדות פנימית לחרות רוחנית. קרי,את שש הדרגות בהם עובר האדם מתיקון הרצון לקבל לעצמו (אגואיזם) ועד לקבל על מנת להשפיע (אלטרואיזם). סופו של התהליך ,כך מלמדת הקבלה, מעלה את האדם "לספירת המלכות" (היא הקערה המכילה את כל הסממנים) ולמדרגת הבורא שהוא תכונת האהבה לברואיו. כך האדם שתיקן מידותיו וזכה להשפיע חסד על זולתו מקדש עצמו ומגשים את המטרה שלשמה הוא נברא בבחינת "אדמה לעליון". האר"י הקדוש לימד כי השפע שהבורא רוצה להעניק לאדם מתבטא בשישה אופנים כנגד שש הספירות והמובעים במזונות המוגשים בקערת הסדר. אף לסדר הנחתם בקערה משמעות סגולית כפי שמלמד האר"י בפרי עץ חיים שער חג המצות פרק ו: זרוע בפינה הימנית העליונה כנגד ספירת חסד (אברהם) ומייצגת את "ביד חזקה ובזרוע נטויה". הביטוי הזה בא להורות כי רק באמצעות כוח הבורא יכול האדם להשתחרר משליטת האגו המייסר. ביצה למעלה בפינה השמאלית כנגד ספירת גבורה (יצחק), מרור באמצע מתחתיהן כנגד ספירת תפארת(יעקב) , חרוסת בפינה התחתונה מימין כנגד ספירת נצח(משה), כרפס בפינה התחתונה משמאל כנגד ספירת הוד (אהרן), חזרת באמצע מתחתיהן כנגד ספירת יסוד (יוסף) .למצה בפסח שמור מקום של כבוד בכל ימי החג והיא מוגדרת כלחם עוני (לחמא עניא). אך כדי להבין מהי מצה נדע כי "חמץ" מייצג את האגו האישי המשתמש ברצון לקבל לעצמי בלבד. מכאן נבין כי המצה נקראת לחם עוני מכיוון שאין לך את היכולת במשך כל שבעת הימים להשתמש ברצונות שלך לעצמך,אלא אתה נמצא מעליהם ויכול לשלוט בהם ולתקנם. מנקודה זו סופרים 49 ימים ,כנגד מ"ט שערי טומאה-תיקון הרצונות שהיו בעבר אגואיסטים וכעת האדם בנה "כלי" לקבלת התורה,היא גילוי האור בנפש האדם. אם נצליח בכך ונדע לבנות את חיינו על בסיס של דאגה,תמיכה הדדית ונשתית את הנהגותינו על סמך אהבת הזולת, נגלה את הטוב שבתוכנו שמחכה להזדמנות לפרוץ. כעת כל שנותר הוא לחוות את חג הפסח האמיתי בתוכנו ויחד נצא לחירות אמיתית ולחיים יפים ומלאי סיפוק. חג שמח ממני אליכם באהבה גדולה. 

מוגש בברכה
יצחק אהרון,ראש מרכז "חכמה".

חזרה למאמריםצרו קשרגרסת הדפסה