לפגישת ייעוץ
נגישות
  • ניווט מקלדת
  • צבעוניות חד-גוונית
  • צבעוניות הפוך
  • A-A-A
מאמרים

חודש תמוז ומזל סרטן

כתוב בספר יצירה: "המליך אות ח' בראייה, וקשר לו כתר וצרפן זה בזה וצר בהם סרטן בעולם, תמוז בשנה ויד ימין בנפש זכר ונקבה". אנו נכנסים למרחב חדש בזמן והוא חודש תמוז. שם החודש הוא בבלי על שם "דומוזו" שהיה אל הפריחה וההתעוררות ומלך בחודשי האביב (ניסן, אייר, סיוון). בחודש תמוז עם כמישת הצמחים בטבע מת על פי האגדה האל תמוז.

 

 

סביב מותו התנהל פולחן שבו הנשים היו מבכות את יום מותו. כנראה שגם נשים יהודיות אימצו פולחן זה, כפי שמשתמע מדברי הגינוי של הנביא יחזקאל באומרו: הִנֵּה-שָׁם הַנָּשִׁים יֹשְׁבוֹת, מְבַכּוֹת אֶת התַּמּוּז. הֲרָאִיתָ בֶן-אָדָם; עוֹד תָּשׁוּב תִּרְאֶה תּוֹעֵבוֹת, גְּדֹלוֹת מֵאֵלֶּה (יחזקאל ה פסוקים י"ד-ט"ו).


חודש תמוז תופס בזיכרון היהודי מקום חשוב ומשמעותי כחודש שבו באו צרות רבות על עם ישראל : בשבעה עשר בתמוז - נשתברו לוחות הברית, ובטל התמיד, והובקעה העיר ( נפרצו חומות ירושלים, נקבע על ידי חכמים כיום צום המציין את תחילתם שלשלושת השבועות, שבין י"ז בתמוז עד חורבן הבית בתשעה באב )  ושרף אפסטמוס את התורה, והעמיד צלם בהיכל. חודש תמוז, הראשון בחודשי הקיץ מתארח בחיינו ועליו נאמר בפרשת שמות נכתב "ותצפינהו שלושה ירחים". הזוהר מגלה כי שלושת הירחים מתחילים בתמוז ובהם מוצפנת השכינה ומתעורר כוח של דין בעולם. כלומר, החודשים הבאים הינם בעלי פוטנציאל נפיץ של סכנות, כעסים, מריבות ותקלות מעבר לרגיל. לכן חודשים אלה נקראים " זמן של דינים" ויש לנהוג בהם משנה זהירות.

יש דבר אחד קבוע במציאות, שאינו משתנה, והוא, חוסר הקביעות - השינוי. ביום אחד אנו יכולים להחליף כמה מצבי רוח, לחיות בעליות וירידות והדבר מובא בקבלה בלשון -  גדלות וקטנות. כשאדם נמצא בגדלות מוחין (בדעת גדולה) המציאות נראית טובה בעיניו, יש טעם לכל דבר, גם אם הוא אינו לרוחו. קל יותר להיות נחמד ומתחשב כשאנו במצב של גדלות. לעומת זאת, ישנם רגעים שאדם נמצא בקטנות מוחין, כמו בשעת כעס, אז הדעת פשוט מסתלקת והאדם נמצא בחושך. בחודש הזה חשוב לזכור היטב שהמציאות היא של קטנות מוחין. זה דורש מאתנו להיות יותר סלחנים כלפי עצמנו. לקבל את עצמנו ואת האחר בתוך המציאות של השינוי המתרגש עלינו, ודווקא מתוך קטנות המוחין להבין שיש ימים בהם כדאי להנמיך קומה ולא להתעמת עם המציאות המשתנה לנגד עינינו. לגלות את הגדלות בתוך הקטנות. כל זה מתקשר לאות של החודש- האות ח' . כדי לגלות תכונה ומאפיינים של אות ניגשים לבדוק איפה היא מופיעה לראשונה בתורה. האות ח' מופיעה בבראשית במילה "חושך". וזה אכן מה שקורה לנו החודש אנו רואים בעיקר את החושך. הגיית האות נשמעת כמו המילה "חטא" שהוא ביטוי להחטאה, העדפת הרע על פני הטוב והחמצת מהות הדבר. אך גם כאן ניתן למצוא תיקון-  במילה "חטא" מופיעה גם האות "ט"  והיא מופיעה לראשונה בבראשית במילה "טוב" והאות "א" מופיעה לראשונה במילה אלוקים. משכך, נפלא לגלות כי על אף שהמציאות בחודש זה היא של הסתרת האור ניתנה לנו האפשרות לשנות אם רק נבחין בטוב שברע ונדע שהכול זמני, חולף ובהשגחת הבורא. 

בחכמת הקבלה מחלקים את ארבע עונות השנה כנגד ארבע האותיות של השם המפורש י*ה*ו*ה. האות השנייה מציגה את חודשי הקיץ-תמוז, אב ואלול. היא גם נקשרת בספירת בינה שנעוצה ביסוד המים שבקבלה מסמלים נתינה והשפעה. לפיכך, בני מזל סרטן הם בעלי כוח עצום של נתינה שצריך לבוא לידי ביטוי, אך עם זאת להישאר מאוזן. על רקע זה ניתן לראות את נטייתם הטבעית למשפחה ולילדים. בנות הסרטן הן אימהות מצטיינות, והגברים במזל זה יהיו בעלי רגישות עמוקה. הם הורים חמים, מסורים, מבינים ומתחשבים, לעיתים יתר על המידה. קשיים עלולים להתעורר כאשר אהבתו של ההורה הופכת חונקת ומגבילה, מה שנקרא "חיבוק דב", מצב זה עלול לגרום מתחים כתוצאה מניסיונו של הילד להשתחרר מאהבתו החונקת של ההורה. עליו ללמוד לתת לילדיו עצמאות וחופש יצירה, וגם כאשר גדלו לא להתערב במתרחש בחיק משפחתם. הזיכרון, הדמיון והרגש מאפיינים את בן המזל ויש בכוחו להיות חם, רגיש ומודע לצורכי הזולת ולכן עשוי למצוא עצמו עוסק בפסיכולוגיה, עבודה סוציאלית וחינוך. טיפוס ביתי השואף לביטחון ולמסגרת יציבה. עוצמת רגשות גבוהה לכן נוטה לרגשנות יתרה עם נטייה למצבי רוח משתנים. אינו סובל ביקורת אפילו אם היא בונה. עשוי להיות פזיז, מופנם, חסר יציבות, עצבני, פחדן, פגיע וכפייתי. כל זאת מפני הפחד לצאת מהשריון ולהיפתח בפני הזולת. נצמד לעולם החומר מפאת הפחד ותחושת חוסר ההגנה על עתידו ועתיד הקרובים לו. אות הכוכב ת': כוכב לבנה. בבחינת סוד מכוסה. אינו מגלה עצמו בקלות לזולת

מומלץ לו לצאת מהקליפה המגוננת ומהשריון המכסה את הרגש. להשתחרר מהגאות והשפל הנפשיים. ללמוד לחזק ולהעצים את האור הפנימי כדי לא ליפול לתהומות חשוכים. למצוא את הדרך לטפס מעלה לפסגת השמחה ומילוי הנשמה. לפתח את המנטאליות השכלית וללמוד להשתמש במנגנונים שכליים ולא רק רגשיים. ללמוד לפעול מהראש ולא רק מהלב ובכך יוכל להתמודד עם המרירות והייסורים. הלב החם ,הרגישות וההזדהות האמיתית עם מצוקת הזולת מלמדים על אדם הומאני . אבל חשוב לטפח באופן נכון את הרגשות, ולהעמיד אותם תחת שליטת השכל. שימוש נכון ומושכל ברגשותינו הוא המפתח לחיים בריאים, מאוזנים ויפים לכן חשוב לתעל זאת לאפיקים נכונים.

מוגש בברכה
יצחק אהרון, ראש מרכז 'חכמה'.  

חזרה למאמריםצרו קשרגרסת הדפסה